ایجاد بیماری به علت مواجهه با سطوح خطرناک در محیط کار

برخی عوامل موجود در محیط کار می توانند منجر به بیماری های چشمی و اختلالات بینایی شوند ، در حالیکه بسیاری از این عوامل در محیط های زندگی روزمره نیز یافت می شوند ، اما قرار گرفتن در معرض سطوح خطرناک در محیط کار می تواند سبب بیماری شود. به همین دلیل معمولاً به این شرایط آسیب ها یا بیماری های چشمی مرتبط با کار گفته می شود.

در بین جمعیت کارگران کارگران مرد 25-44 ساله بیشترین خطر آسیب دیدگی چشم را در کار دارند.

افزایش روزافزون استفاده از رایانه در بین کارمندان دفتری باعث شده است تا اختلالات چشم در بین کارگرانی که هر روز ساعات طولانی را صرف دیدن صفحه های رایانه می کنند ، بیشتر دیده شود.

بیماری ها و آسیب های چشمی مربوط به کار

سوختگی های شیمیایی

هر دو ماده بسیار اسیدی (pH ᐸ4) و بسیار قلیایی (pH> 10) برای چشم سمی هستند و در صورت تماس با سطح چشم باعث سوختگی شیمیایی چشم می شوند. مواد قلیایی به نسبت مواد اسیدی خطر بیشتری دارند . چنین موادی اغلب در محیط های آزمایشگاهی یا در بین مواد تمیز کننده صنعتی یافت می شوند.

اجسام خارجی

چشم ممکن است گاهی توسط ذرات خارجی (مثلاً گرد و غبار ناشی از فعالیتهای تولیدی) مورد حمله قرار گیرد که می تواند باعث تحریک و التهاب شود. بعضا اجسام خارجی بزرگتر و برنده سبب پارگی قرنیه ، پلک و دیگر بافتهای داخلی می شودد.

ترومای بلانت (یعنی صدماتی که به پوست نفوذ نمی کند و منجر به خونریزی خارجی نمی شود) و در اثر ضربات یک جسم سنگین به چشم رخ می دهد. آنها می توانند باعث خونریزی داخلی چشم شوند.

ملتحمه آلرژیک

ملتحمه آلرژیک در بین کارگران بخش مواد غذایی و کشاورزی که مرتباً در معرض ادویه جات ترشی جات ، میوه و سبزیجات هستند ، شایع است. قرار گرفتن در معرض بیش از حد اشعه ماوراء بنفش (مانند نور خورشید) که با کار کردن در یک صنعت در فضای باز همراه است خطر ابتلا به ملتحمه آلرژیک را افزایش می دهد.

بیماریهای چشمی مرتبط اشعه ماوراء بنفش

کارگران فضای باز اغلب در مقادیر بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش (به شکل نور خورشید) قرار می گیرند.
بیماری ها و اختلالات چشم متعددی در ارتباط با قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش از جمله کارسینوم سلول سنگفرشی چشم ، آب مروارید و ناخنک وجود دارد.

منابع مصنوعی پرتوهای فرابنفش نیز در طیف وسیعی از محل های کار یافت می شود و می تواند به چشم آسیب برساند. اینها شامل قوسهای جوشکاری ، لامپهای میکروب کش و لیزر است. بنابراین بیماری های ذکر شده در بالا می توانند در نتیجه مواجهه شغلی در منابع مصنوعی پرتوهای فرابنفش نیز ایجاد شوند.

اختلالات استفاده از رایانه

استفاده از رایانه برای مدت زمان طولانی با طیف وسیعی از اختلالات موقتی چشم شامل خشکی ، درد و تغییر حدت بینایی همراه است.

دیدگاه ها