تریگر پوینتها و اهمیت بالینی آنها

 تریگر پوینت ها نقاط حساس و دردناکی هستند که در داخل یک دسته باند ماهیچه ایجاد می شوند که این درد علاوه بر همان نقطه میتواند انتشار نیز داشته باشد. ماهیچه های بدن از رشته هایی تشکیل شده اند که این رشته ها در کنار یکدیگر تشکیل دهنده ی حجم عضلات هستند و در کنار هم انقباض و انبساط می یابند.
 گاهی بدلیل فشار یا کشش زیاد، انقباض شدید عضلات و قرار گرفتن در وضعیت های ثابت بدنی، این رشته ها بصورت نابجا به یکدیگر می چسبند و گره های دردناکی یا همان تریگر پوینتها را ایجاد میکنند.
اهمیت بالینی این مورد در معاینات پزشکی پنهان ماندن علت و نسبت دادن درد به علل دیگری مانند آرتروز، دیسک، کشیدگی تاندون و دیگر علل شناخته شده تر بیماری های اسکلتی عضلانی است.
دردهای تریگر پوینت اغلب در ابتدای صبح شدیدتر هستند و با اسپاسم عضلانی تفاوت دارند.
دردهای اسپاسم عضلانی معمولا به صورت لحظه ای و وسیعتر بروز میکنند، شدیدا دردناک بوده و در بیشتر موارد پس از دو تا سه روز البته با درمان مناسب از بین میرود.
 درد تریگر پوینت دردی است گنگ ، گاهی همراه با سوزش دارد و در برخی موارد مانند دردهای عصبی به سمت پایین اندام مربوطه انتشار دارد.
از علل ایجاد کننده درد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :
وضعیت و حالت نامناسب بدن
استفاده‌ی بیش ‌از حد از عضلات
بی‌تحرکی طولانی‌مدت
انجام حرکات تکراری و طولانی مدت
ناهماهنگی در وضعیت بدن
درمان :
توجه داشته باشیم که جهت درمان این بیماری قطعا اقدام جراحی نیاز نیست.
اقداماتی مانند گرم کردن ، فیزیوتراپی و ماساژ و نهایتا در موارد مقاوم به درمان استفاده از روشهای تزریق نقطه ای با لیدوکائین به تنهایی و یا گاها” همراه با کورتون در محل تریگر پوینت از جمله اقدامات موثر برای بهبودی می باشند.
دیدگاه ها