سرلیست مشاغل سخت و زیان آور در ایران

سرلیست مشاغل سخت و زیان آور طبق مندرجات درسایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی :
1-کار در معادن‌ اعم‌ از تحت‌ الارضی‌ یا سطح‌ الارضی‌ که‌ ایجاب‌ می‌نماید کارگران‌ در تونل‌ها و راهروهای‌ سر پوشیده‌ به‌ استخراج‌ بپردازند.
2- کار استخراج‌ شامل‌ جدا کردن‌ یا منفجر ساختن‌ مواد از سطح‌ کار، حمل‌ مواد عملیات‌ مربوط‌ به‌ انفجار، اداره‌ تأسیسات‌ آب‌ و برق‌ در داخل‌ معدن‌ و به‌ طور کلی‌ هر گونه‌ مباشرت‌ و نظارتی‌ که‌ ایجاب‌ نماید کارگر در تونل‌ها، راهروها یا میله‌های‌ معدن‌ انجام‌ وظیفه‌ نماید، می‌باشد.
3-حفر قنوات‌ و چاه‌ها و فاضلاب‌ها و تونل‌های‌ زیر زمینی‌ و کار در مخازن‌ سر بسته‌.
4-تخلیه‌ و حمل‌ مواد مذاب‌ از کوره‌های‌ مشغول‌ به‌ کار و کار مستمر در مجاورت‌ کوره‌های‌ ذوب‌ به‌ نحوی‌ که‌ کارگر در معرض‌ مستقیم‌ حرارت‌ یا بخارات‌ زیان‌ آور متصاعد از کوره‌ باشد.
5-کارگرانی‎که‎مستقیماً و مستمراً در امرتولید درکارگاه‌های‎دباغی‌، سالامبورسازی‌ و روده‌ پاک‌کنی‌ اشتغال‌ دارند و کار مستمر در گندابروها- جمع‌آوری‌، حمل‌ و دفن‌ زباله‌ شهری‌.
6-کار کارگرانی‌ که‌ مستمراً به‌ امر جمع‌ آوری‌ و انتقال‌ و انبار کردن‌ کود (نظافت‌ مستمر طویله‌، اصطبل‌، سالن‌های‌ پرورش‌ طیور) در واحدهای‌ دامداری‌ و طیور اشتغال‌دارند.
7-کار مستمر و مداوم‌ در فضای‌ باز و در ارتفاع‌ بیش‌ از پنج‌ متر از سطح‌ زمین‌ بر روی‌ دکلها، اتاقک‌های‌ متحرک‌، داربست‌ها و اسکلت‌ها.
8-کار مداوم‌ برروی‌ خطوط‌ و پستهای‌ انتقال‎برق‌ با فشار شصت‌وسه‌ کیلوولت‌ و بالاتر.
9-مشاغل‌ شن‌ پاشی‌، پخت‌ آسفالت‌ دستی‌، قیرپاشی‌ و مالچ‌ پاشی‌.
10-عملیات‌ جوشکاری‌ در داخل‌ مخازن‌.
11-کارهایی‌ که‌ استمرار آنها موجبات‌ ابتلا به‌ بیماری‌ها حاصل‌ از اشعه‌ را فراهم‌ می‌آورد، نظیر کار با مواد رادیواکتیو و قرار گرفتن در معرض‌ پرتوهای‌ یونساز به‌ تشخیص‌ مراجع‌ ذی‌صلاح‌ و به‌ استناد قانون‌ حفاظت‌ در برابر اشعه‌ مصوب‌ جلسه‌ مورخ‌ بیستم‌ فروردین‌ ماه‌ 1368 مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌.
12-کار در محل‌های‌ با فشار محیط‌ بیش‌ از حد مجاز از قبیل‌ غواصی‌.
13-کار مستمر در محیط‌هایی‌ که‌ با وجود رعایت‌ مقررات‌ حفاظتی‌ و ایمنی‌ موجبات‌ بیماری‌های‌ گوشی‌ و یا کری‌ کارگر را فراهم‌ سازد.
14-کار در امور سمپاشی‌ باغات‌ و اشجار و مزارع‌ و ضدعفونی‌ اماکن‌ و طویله‌ها و آشیانه‌های‌ مرغداری‌ در زمان‌ سمپاشی‌.
15-کار کارگرانی‌ که‌ مستقیماً در امر تولید و ترکیب‌ سموم‌ و حشره‌ کش‌ها اشتغال‌ دارند در زمان‌ انجام‌ کار.
16-کار با وسایل‌ دارای‌ ارتعاش‌ درحدی‌ که‌ برای‌ سلامتی‌ کارگر زیان‌ آور باشد.
دیدگاه ها