سندرم تونل کوبیتال تهدیدی برای شمار زیادی از مشاغل

در طی معاینات ادواری و بدو استخدام کسانیکه سابقه کار در پستهای کاری دیگر داشته اند گاها” شکایت گزگز و مورمور و بی حسی در دو انگشت اول و دوم ( انگشت کوچک و حلقه ) یک یا هر دو دست و ناحیه داخلی ساعد دیده میشود.
این منطقه از دست توسط عصبی بنام عصب اولنار عصب دهی میشود. فشار به این عصب در هر نقطه ای از مسیر آن که از شبکه گردنی تا دست ادامه دارد میتواند منجر به ایجاد این حس شود که بیشترین آمار آن در ناحیه آرنج می باشد.
خم شدنهای طولانی آرنج مانند زمانهای استفاده طولانی مدت از گوشی همراه یا تحت استرس قرار گرفتن ناحیه داخلی آن در شرایطی مانند قرار گرفتن دستها روی میز کامپیوتر و فشار به آن و مشاغلی که در آن آرنج مرتب خم و راست میشود منجر به تحریک عصب و ایجاد علائم میشود.
تشخیص این بیماری با شرح حال و تعیین شدت میزان درگیری عصبی با گرفتن نوار عصب و عضله است.
درمان نیز انجام اقدامات اصلاحی و جلوگیری از خم شدنهای طولانی مدت آرنج و استفاده از پدهای محافظتی به مدت یک تا دو ماه در ناحیه ساعد است.
 استفاده از اسپلینت های شبانه برای محافظت از عصب و پیشگیری از خم شدن آرنج و نهایتا جراحی جابجایی مسیر عصب یا تراشیدن استخوان ناحیه مورد نظر برای کاهش فشار موجود روی عصب درمانهای مراحل بعدی هستند.
عدم درمان یا درمان دیر هنگام میتواند منجر به آسیب مزمن حرکتی و تحلیل و تغییر شکل دائمی دو انگشت اول شود . بازگشت عملکرد عصبی پس از جراحی گاها” به مدت زمان زیادی نیاز دارد.
دیدگاه ها