ضرورت داشتن آگاهی درباره ی آفت کش ها و عوارض آنها

در کشور ما آفت کش ها به طور گسترده ای به خصوص در مشاغلی مانند توسط کشاورزی و باغداری استفاده می شود . نتایج تحقیقات نشان داده است که بیش از ده درصد افراد در معرض مواجهه حداقل از یک مشکل سلامتی حاد یا مزمن رنج می برند .

تغییرات در آزمایشات CBC ( شمارش سلولهای خونی ) ، فاکتورهای مربوط به عملکرد کلیوی و کبدی ، سطوح الکترولیتها ، سطوح ویتامین ها و سطح قند خون گاها” در افراد مشاهده شده است.

اختلالات هدایت عصبی و علائم تنفسی مانند آسم و آلرژی نیز از دیگر عوارض جانبی مواجهه با آفت کش هاست.

در این بین زنان به خصوص در کشورهای در حال توسعه در اموری مانند  مخلوط کردن و استفاده از آفت کش ها در کشاورزی با مردان همکاری دارند که این مطلب می تواند بر سلامت آنها و فرزندانشان تأثیر گذارد.

 پتانسیل اثرات نامطلوب بهداشتی ناشی از آفت کش ها در میان زنان با اضافه شدن وظایفی مانند  پاشش آفت کش ها افزایش می یابد. زنان با سطوح پایین تحصیل، سطح پایین آگاهی ایمنی ،  دسترسی کمتر به تجهیزات حفاظتی شخصی و آموزش محدود در مورد استفاده مناسب از آنها ممکن است در خطر بالای قرار گرفتن در معرض آفت کش ها و اثرات جانبی ناشی از آن قرار گیرند

همچنین برخی کشاورزان آفت کش ها را در نزدیکی خانه ذخیره می کنند، مخصوصا در آشپزخانه و اتاق خواب، زیرا کنترل و نظارت بیشتری بر این فضاها نسبت به مزرعه  دارند و این موضوع مواجهات زنان را که بیشتر در منزل هستند افزایش می دهد.

شستشوی البسه ی آلوده به  آفت کش ها توسط زنان دیگر راه افزایش تماس می باشد.

ناتوانی در خواندن برچسب ها به علت سواد کم ، استفاده مجدد از ظروف خالی آفت کش ها برای اهداف خانگی مانند ذخیره روغن پخت و پز، آب، شیر، آرد ، نمک و.. موجب تماس بیشتر آنها می شود.

علاوه بر این ، اغلب زنان با نوزادان و کودکان خود به مزارع می روند زیرا آنها دسترسی به خدمات مراقبت ازاطفال مانند مهد کودک را  ندارند یا نمی توانند آن را تأمین کنند و این موضوع خطر مسمومیت در اطفال را در بردارد چرا که اطفال با توجه به وزن کمتر راحت تر مبتلا می گردند.

تمامی مطالب فوق با دانستن این موارد که قرار گرفتن زنان باردار در معرض آفت کش ها ممکن است علاوه بر عوارضی که در خود فرد ایجاد می شود با افزایش خطر ابتلا به سقط خود به خود و تولد نوزاد و ناهنجاریهایی مانند شکاف کام و لب همراه باشد اهمیتی دو چندان می یابند.

درمطالعاتی دیده شد مواجهه در سه ماهه اول حاملگی می تواند خطر ابتلا به دیابت بارداری را تا دو برابر افزایش دهد.

با توجه به موارد فوق ، استفاده صحیح از وسایل حفاظت شخصی ، آموزش به کشاورزان و خانواده های آنان در رابطه با عوارض احتمالی ، نحوه نگهداری و آماده سازی شامل مخلوط کردن و استفاده از محصول نهایی می تواند نقش مهمی در افزایش سلامت این قشر از جامعه داشته باشد.

دیدگاه ها