مواجهات شغلی با فلز نرم و سنگین سرب

سرب یکی از پرمصرف ترین فلزات در صنایع مختلف و مشاغلی مانند باطریسازی ، تعمیر رادیاتور ماشین ، کارگران معدن، کارکنان چاپخانه‌ها و رنگ سازی است. سرب در ساخت یاتاقان ، حفاری، لوله‌های سربی، مخازن آب، تهیه اسید سولفوریک ، اتومبیل سازی، آلیاژ (برنز و مفرغ)، مهمات ، لحیم‌کاری، غلاف کابل‌ها ، رنگ‌، شیشه‌، سرامیک‌، کاشی، لاستیک، پلاستیک، حفاری، لباس های حفاظتی مقاوم در برابر اشعه استفاده می شود.
 آرسنات سرب در تولید حشره کش و نیترات و کرومات سرب به عنوان ماده رنگی استفاده می شوند. به طور کلی بیشترین مصرف فلز سرب در بخش ترابری و الکتریکی می‌باشد.
سرب از طریق دستگاه تنفس ، گوارش و پوست جذب بدن انسان می شود.
تصویر زیر ضرورت استفاده از سیستم تهویه موضعی مناسب در حین کار را نشان می دهد.
علائم مسمومیت با سرب:
خستگی ، درد مفاصل و عضلات ، بیخوابی ، کاهش میل جنسی،تحریک پذیری و خلق افسرده ، دردهای شکمی ، بی اشتهایی ، تهوع ، ضعف ، بی حالی و تشنج از علائم مسمومیت حاد با سرب است که ممکن است به آسـیب مغـزی و آسـیب کلیوی نیز منجر شود. 
 علائم مسمومیت مزمن با سرب عبارتند از :کاهش تمرکز ، سردرد ، لرزش دست یا افتادگی مچ دست و آنسفالوپاتی، افزایش فشار خون و نقرس نیز ممکن است در اثر تماس مزمن با سرب ایجاد شوند.
علائم تولید مثلی مسمومیت با این ماده نیز عبارتند از سقط خودبخودی و مرده زایی در خانمها و کاهش در تولید و میزان حرکت اسپرم در آقایان.
در سالهای اخیر مسـمومیت بـا سـرب در مصـرف کننـدگان مـواد مخـدر نیز بر اثر افزودن سرب به هروئین ، تریاک و آمفتامین ها به منظور افزایش وزن این مواد هم در مصـرف خـوراکی و هم  تزریقی دیده شده است.
اندازه گیری سرب خون در معاینات دوره ای شاغلین در معرض سرب ضروری است.
دیدگاه ها