واریکوسل چیست و آیا ایجاد آن ارتباطی به شغل دارد

واریکوسل چیست و آیا ایجاد آن ارتباطی به شغل دارد:

واریکوسل به اتساع و گشادی وریدهایی می گویند که در مردان خون را از بیضه‌ها خارج می کنند. مانند شرایطی که در واریس ساق پا پیش می آید. واریکوسل از شایعترین علت ناباروری در مردان می باشد.

علت ایجاد واریکوسل:

تمام وریدهای بدن ، مسئول خارج کردن خون کم اکسیژن از عضو و هدایت آن به سمت قلب می باشند. برای اینکه خونی که بطرف بالا و سربالائی می رود بطرف عقب برنگردد، داخل سیاهرگها دریچه هائی وجود دارند که از برگشت خون بطرف عقب جلوگیری می کنند. حال اگر این دریچه ها خراب شوند، خون به راحتی بطرف عقب برگشته و سبب اتساع و گشادی وریدها می شود. در واقع عملکرد ورید ، اینجا مختل شده است. پس شغل فرد در ایجاد بیماری نقشی ندارد ولی ایستادن های طولانی مدت می تواند سبب تورم بیشتر ودر نتیجه ایجاد درد شود.

واریکوسل چگونه باعث ایجاد ناباروری می شود:

یکی از شروط تولید اسپرم با کیفیت ، این است که درجه حرارت بیضه حداقل نیم درجه کمتر از دمای بدن باشد. علت قرار گرفتن کیسه ی بیضه در بیرون از بدن هم ، همین موضوع می باشد .اما وقتی وریدهای اطراف بیضه متسع وگشاد می شوند، درجه حرارت بیضه‌ها بالا رفته و تاثیر منفی بر تولید اسپرم می گذارد.
زمان ایجاد واریکوسل، اهمیت خاصی دارد . اگر واریکوسل در سنین قبل از بلوغ ایجاد شود می تواند سبب کوچک ماندن بیضه ها شود.

شیوع واریکوسل:

حدود پانزده درصد مردان 35-25 ساله و 40 درصد مردانیکه دارای ناباروری می باشند، مبتلا به واریکوسل هستند. بیش از 90 درصد موارد واریکوسل بیضه سمت چپ را گرفتار می کند.
اکثر بیماران ، پس از دوره ای اقدام ناموفق به بارداری و پس از آن انجام آزمایش، متوجه واریکوسل می شوند. عده ی کمی نیز هنگام چکاپ ممکن است اتفاقی متوجه این مشکل شوند.
برخی از افراد ممکن است بدلیل درد و احساس سنگینی یکطرفه به پزشک مراجعه کنند.
گاهی نیز بدلیل عدم تقارن بیضه ها ممکن است جهت معاینه مراجعه کنند.

علائم کلی واریکوسل را می توان بصورت زیر خلاصه کرد:

درد مبهم بیضه ممکن است با نشستن، پاشدن و سایر کشش های فیزیکی افزایش یافته، در روز شدیدتر شود و زمانیکه به پشت دراز می کشید بهتر شود.
احساس سنگینی یا کشیدگی در بیضه
وجود رگ های بزرگ شده و پیچ خورده در کیسه بیضه
کوچکی بیضه مبتلا

تشخیص قطعی واریکوسل:
معاینه و مشاهده توسط پزشک ارولوژیست
آزمایش آنالیز اسپرم
سونوگرافی بیضه

درمان واریکوسل:
درمان واریکوسل غالبا عمل جراحی است. میزان عود بعد از عمل، نسبتا زیاد است. واریکوسل معمولا در افرادی جراحی می شود که دارای مشکل باروری و اختلال اسپرم هستند. طبق مطالعات ، عمل جراحی واریکوسل تا 70 درصد سبب بهبود کیفیت اسپرم و قدرت باروری مرد می شود.
شما می توانید فعالیت خود را 2 روز بعد عمل شروع کنید و ظرف یک هفته ، از نظر فعالیت ، به حالت عادی برگردید. در ارتباط با انجام کار سنگین به مدت دو هفته ممنوعیت نیاز هست.

دیدگاه ها