پر مخاطره ترین کار ، بدون بیمه بیکاری

الزام داشتن ۶۰ سال سن یا ۳۵ سال بیمه‌پردازی برای بازنشستگی کارگران ساختمانی:
در مصاحبه با عباس شیری (بازرس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور) در تشریح مشکلات بیمه‌ای کارگران ساختمانی ایشان چنین می‌گویند: قانون تأمین اجتماعی در خصوص بیمه کارگران ساختمانی ایرادات زیادی دارد. کارگر ساختمانی باید ۶۰ سال سن یا ۳۵ سال بیمه‌پردازی داشته باشد تا بتواند بازنشسته شود. این شرایط دشوار آنهم با شرایط کاریِ کارگران ساختمانی؛ بازنشسته شدن را عملاً غیرممکن کرده است.
او می‌‌افزاید: ما خواهان این بودیم که لااقل مثل کارگران دیگر با ما رفتار کنند. همه کارگران با ۵۰ سال سن و ۳۰ سال بیمه‌پردازی بازنشسته می‌شوند اما کارگران ساختمانی با ۶۰ سال سن یا ۳۵ سال بیمه‌پردازی بازنشسته می‌شوند.
شیری ادامه می‌دهد: بیمه بیکاری به ما تعلق نمی‌گیرد. استدلالی که در مقابل ما می‌شود، این است که کارگران ساختمانی کارفرمای مستقیم ندارند. درحالیکه عوارض شهرداری هست که ۲۰ درصد بیمه‌پردازی از این محل تامین می‌شود و کارگران نیز سال‌ها ۷ درصد بیمه‌پردازی کرده‌‌اند و می‌خواهند این بیمه‌پردازی یک جایی به کارشان بیاید. اگر کارگر بیکار شود و نتواند بیمه بیکاری بگیرد، چگونه باید به زندگی ادامه بدهد؟ چون دولت سهم بیمه خود را پرداخت نمی‌کند، به ما عملاً بیمه بیکاری تعلق نمی‌گیرد.
کارگران ساختمانی که به سبب حادثه شغلی در استراحت پزشکی به سر می‌برند، بر خلاف سایر کارگران بیمه شده از مزایای غرامت ایام بیماری تامین اجتماعی برخوردار نمی‌شوند. این در حالی است که به استناد ماده ۹ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب سال ۸۶ مجلس شورای اسلامی، کارگران شاغل در فعالیت‌های ساختمانی درصورت وقوع حوادث ناشی از کار از حمایت‌های قانونی از جمله غرامت دستمزد ایام بیماری بهره‌مند می‌شوند/ایلنا
دیدگاه ها